Zmiany w globalnym przemyśle motoryzacyjnym pokazują, jak opakowania wielokrotnego użytku są bardziej przyjazne dla środowiska oraz zapewniają większe korzyści operacyjne
i gospodarcze niż jednorazowe opakowania tekturowe.
Przemysł motoryzacyjny przechodzi bardzo dynamiczne zmiany. Postępująca elektryfikacja pojazdów podyktowana regulacjami środowiskowymi i obawami konsumentów oznacza, że potrzebnych będzie wiele zupełnie nowych komponentów. Poza zakłóceniami wywołanymi przez pandemię narzuca to ogromną zmianę w łańcuchach dostaw na całym świecie i sprawia, że kładzie się coraz większy nacisk na złożoność transportu międzykontynentalnego.
Zrozumiałe jest, dlaczego wiele przedsiębiorstw z branży automotive wychodzi z założenia, że opakowania jednorazowe są bardziej sensowne w przypadku długich przepływów transportowych. Tektura wydaje się o wiele mniejszym problemem dla środowiska niż plastik, ponieważ można ją poddawać recyklingowi. Jest też stosunkowo tania do kupienia i wymiany oraz nie wymaga transportu zwrotnego.
Jednak jednorazowe opakowania tekturowe powodują znaczne problemy przy eksporcie/imporcie długodystansowym i nie są one związane jedynie z redukcją emisji CO2 i odpadów, ale są też mniej ekonomiczne operacyjnie.
Istnieje o wiele lepszy sposób
Opakowania jednorazowe nie są tak ekologiczne, jak pewnie większość społeczeństwa sądzi. W całym okresie ich eksploatacji tektura może produkować więcej gazów cieplarnianych niż plastik[1]. Ponadto trudno jest prawidłowo poddawać ją utylizacji (znaczna ilość tektury trafia na wysypiska, gdzie gnije, wytwarzając jeszcze więcej gazów cieplarnianych).
Również ważny w przypadku złożonych eksportów jest fakt, że należy uwzględniać koszty ukryte, CAPEX, dodatkowe miejsce na przechowywanie, większą potrzebę obsługi ręcznej oraz ryzyko uszkodzenia produktów.
Na przykład firma Tenneco, globalny dostawca poziomu 1, wspólnie z firmą CHEP opracowała analizę całkowitego kosztu posiadania swojego systemu opakowań, dzięki której odkryła, że największe ukryte koszty generowały opakowania jednorazowe[2].
Ze względu na ogromną skalę swojej działalności oraz sieć globalną firma CHEP może zagwarantować klientom, że (w przeciwieństwie do opakowań jednorazowych) będą zawsze otrzymywać dostawy potrzebnych opakowań bez względu na zmiany w zapotrzebowaniu. Opakowania wielokrotnego użytku są w bezustannym obiegu na całym świecie, więc eliminują opłaty za transport zwrotny.
Wynajmowane wytrzymałe opakowania wielokrotnego użytku eliminują ryzyko w złożonych transportach międzykontynentalnych, podczas których uszkodzenia i przerwy mogą oznaczać kosztowne przestoje na liniach produkcyjnych. Analiza łańcucha wartości CHEP sprawdza przepływy klientów oraz pomaga im obliczyć najbardziej wydajne sposoby redukcji kosztów, zwiększenia przejrzystości i ekologii, a także przyspieszenia, uproszenia i zwiększenia bezpieczeństwa łańcucha dostaw w eksporcie i imporcie.
Jeden z czołowych deweloperów systemów i dostawców dla branży motoryzacyjnej, posiadający 40 zakładów produkcyjnych na całym świecie, był zaniepokojony nakładami kapitałowymi na logistykę opakowań jednorazowych, a także jej wpływu na zrównoważony rozwój przedsiębiorstwa.
- Jedna z firm zwróciła się o pomoc do ekspertów ds. branży motoryzacyjnej z CHEP. Wspólnie próbnie wprowadziliśmy na jeden rok pojemniki wielokrotnego użytku na jednej z tras — transport katalizatorów z RPA do Niemiec. Krok ten nie tylko zmniejszył ilość odpadów fizycznych firmy o około 193 tony, ale także pomógł jej zrealizować cele związane z niezawodnością, zrównoważonym rozwojem i opłacalnością. Ponadto przedsiębiorstwo odniosło dodatkowe korzyści w postaci redukcji uszkodzeń produktów, wolumenów transportów oraz optymalizacji magazynowania i transportu morskiego. To rozwiązanie może być teraz wdrożone w całym łańcuchu dostaw firmy – powiedział Murray Gilder, wiceprezes CHEP Automotive & Industrial Solutions.
Zrównoważony rozwój leży u podstaw przyszłości branży motoryzacyjnej. Opakowania wielokrotnego użytku firmy CHEP wynajmowane w systemie poolingu to najbardziej ekologiczny to ekonomiczny sposób transportu międzykontynentalnego.
Informacje o firmie CHEP:
CHEP jest od ponad 30 lat globalnym liderem rozwiązań w zakresie opakowań wielokrotnego użytku dla przemysłu motoryzacyjnego. Firma współpracuje z czołowymi producentami OEM i dostawcami poziomu 1 na wszystkich kontynentach, a także z ponad 5000 klientami z ponad 60 centrów serwisowych na całym świecie.
Link do strony artykułu: https://wm3.wirtualnemedia.pl/centrum-prasowe/artykul/dlaczego-miedzykontynentalny-transport-czesci-samochodowych-w-jednorazowych-opakowaniach-jest-nieekologiczny